2013-12-31

Jag hade en gång en dröm

Egentligen satte jag mig vid datorn för att skriva en glättig men tänkvärd sammanfattning av mitt år. Hur det känns att flytta, vinna och förlora vänner, finna en yrkesroll och säkerhet. Det enda som snurrar i min hjärna är dock förargelsen över sådant som sker i världen. I ett sällskapsspel ställdes en obehagligt aktuell fråga till mig. Tror du att världen kommer bli bättre i framtiden? Jag ville svara ja men det gick bara inte. Jag tror inte att världen kommer bli bättre. För varje framsteg så kommer två bakslag.

HBT-personers rättigheter inskränks. Hatbrott och diskriminering fortgår. Strukturell rasism och diskriminering kvarstår. Misogynin frodas. Klassamhällets klyftor ökar. Vår natur skövlas. Människor avlider av svält i en del av världen, medan andra dör av fetma, diabetes och andra sjukdomar kopplade till överkonsumtion.

Vi lever i en värld full med lättillgänglig information, det gäller bara att vara källkritisk. Anonymiteten gör att vi spottar ur oss kränkande ord utan att behöva stå till svars. Vårt språkbruk normaliserar rasism, tanken att kvinnor, homosexuella och transpersoner är mindre värda, att människor med funktionsnedsättning är mindre värda. Vårt språk skadar om vi inte tänker efter. Använd din hjärna, men framför allt ditt hjärta.

Jag tror inte att världen kommer bli bättre, men jag kommer kämpa för att den ska bli det. Jag hoppas att ni vill kämpa med mig.

Gott nytt år kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar